czwartek, 8 stycznia 2015

News i relacja

News grudnia: Supernowa w NGC 4666, kometa C/2014 Q2 Lovejoy najjaśniejszą kometą 2014r. (ok 5 mag)

Oczywiście największym wydarzeniem końcówki grudnia była kometa C/2014 Q2 Lovejoy, która osiągneła ok. 5 mag. Ja  prawdopodobnie ją widziałem 25.12.2014 r. w gwiazdozbiorze Wielkiego Psa. Nie mam 100% pewności, ale wg efemerydy jaką dysponowałem znajdowała się dokładnie w tym samym miejscu co na niebie. Mówię, że nie mam pewności gdyż widoczna była niemalże zerkaniem. Pytałem sam siebie: Czy w ogóle coś tam jest, może to tylko domysły? Od razu odpowiedziałem: "Tam coś jest". Niebo południowe z mojego podwórka nie jest dobre, bo znajduje się blisko lampy. Na potwierdzenie czy to była kometa muszę czekać do następnej obserwacji.
Jasność tego obiektu oceniłem na 6,9 mag (wielkości gwiazdowej) podczas, gdy inni obserwatorzy oceniali jasność na ok. 5,3 mag wielkości kometarnej. Jak widać przy kolejnych próbach obserwacji, gdy podana jest jasność komety muszę doliczyć ok. 1,5 - 2 mag. To całkiem sporo. Wg tych wyliczeń oznacza, że mogę z mojego podwórka dojrzeć kometę, która ma jasność max. ok 6 mag.
Póki co nie mogę potwierdzić, że na 100% udało mi się dojrzeć 3 kometę w życiu, ale mogę powiedzieć, że przegląd Wielkiego Psa, na którego rzadko spoglądam ze względu na położenie obfitował w bardzo ciekawe zjawisko. Mianowicie, patrząc na południe od Syriusza dostrzegłem pewną gromadę. Okazała się nią gromada otwarta M41. Tak więc Boże Narodzenie było dla mnie niezwykle odkrywcze w tym roku.(2014). :)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz